Konstrukcja offshore to każda konstrukcja czy instalacja, która pracuje na pełnym morzu. Do tej kategorii zaliczają się platformy wiertnicze i badawcze, instalacje suchych doków morskich, oraz wszystkie konstrukcje użytkowe, które z konkretnego powodu zostały zbudowane poza suchym lądem.
Nowoczesne konstrukcje nawodne
Jako konstrukcje offshore zalicza się również statki, posiadające wyposażenie do obsługi instalacji morskich, z reguły zastępujące dźwigi w portach cargo i przeładunkowych. Konstrukcje te wymagają znacznie odmiennego projektu niż jakiekolwiek budowle na stałym lądzie, i często wykonywane są przez załogi nurków
, wspomagane statkami posiadającymi narzędzia pozwalające na ulokowanie dowolnej instalacji na otwartym morzu, i ustabilizowanie jej konstrukcji tak by nie była ona narażona na przeciążenia w żadnym momencie. Najbardziej stabilne konstrukcje offshorowe mogą znosić ogromne obciążenia, złą pogodę czy bardzo intensywne wykorzystanie bez zużycia i zmęczenia materiału, a najlepsze z nich są wykorzystywane od kilku dekad bez przerwy, z tak samo dużym powodzeniem. Firmy które budują takie konstrukcje zajmują się również tworzeniem statków, przeznaczonych do współpracy z niektórymi ich rodzajami. Takie statki mogą być ruchomymi dźwigami przeładunkowymi, przenoszącymi kontenery z towarem, paliwem czy narzędziami ze statków transportowych na pokład danej konstrukcji i odwrotnie, lub też statkami transportowymi, przystosowanymi do zabierania surowej ropy z platformy na teren rafinerii.
Budowa nowej konstrukcji zależna jest przede wszystkim od jej zastosowania i wielkości. Stacje badawcze to z reguły tymczasowe, łatwe do postawienia instalacje, podczas gdy duże platformy wiertnicze mogą być bardzo trudne do postawienia.