You are currently viewing Kompresor, a turbina – nowe i używane

Kompresor, a turbina – nowe i używane

Kiedy na rynku zaczęły pojawiać się silniki spalinoweto od razu bardzo skutecznie wyeliminowały one silniki parowe oraz silniki elektryczne. Wiadomo jednak, że użytkownicy silników zaczęli jednak oczekiwać znacznie więcej. Z upływem lat zatem silniki spalinowe traciły na swojej sprawności. Producenci musieli coś z tym zrobić.

turbina nowaZaczęły się zatem pojawiać nowe systemy, takie jak na przykład turbodoładowanie czy też sprężarka mechaniczna. Niewiele osób jednak wie czym różnią się turbiny nowe oraz sprężarki mechaniczne. Oba te systemy łączy jedno. Mogą one naprawdę w bardzo skuteczny sposób zwiększyć moc silnika, a także jego moment obrotowy. Nie trzeba przy tym podnosić pojemności skokowej. Chodziło przede wszystkim oto, aby wprowadzić jeszcze większą ilość powietrza oraz tlenu, który jest niezbędny w procesie spalania.
Dzięki wprowadzeniu większej ilości tlenu można bowiem poprawić sprawność jednostki. Proces ten jest naprawdę bardzo prosty. Możnato uzyskać właśnie przy pomocy turbosprężarki ub też sprężarki mechanicznej. Jeśli chodzi o firmy motoryzacyjneto są one podzielone. Niektórzy mówią, że silniki które są wyposażone w turbo są znacznie lepsze od tych wyposażonych w sprężarki mechaniczne, a inni są zupełnie innego zdania. Są między tymi mechanizmami spore różnice. Turbodoładowanie wykorzystuje jako napęd gazy wylotowe, czyli spaliny. Te trafiają z silnika do turbiny. Turbina natomiast napędza sprężarkę.
Jeśli chodzi o sprężarkę mechanicznąto wirnik jest tutaj napędzany przez wał korbowy. Energia z tego wału przechodzi za pośrednictwem paska. Mieszanka paliwa i powietrza lub też samo powietrze doprowadzane jest do komory spalania i wtłaczane tam za pomocą sprężarek. Można rozróżnić dwie powszechnie stosowane konfiguracje: równoległe oraz szeregowe. Wiadomo także, że turbosprężarka oraz kompresor będą różniły się również efektami swojej pracy. Kompresor czerpie bowiem moc z części pracy silnika. Można zatem dostrzec, że zabiera on moc silnikowi na rzecz wzrostu mocy całego systemu. Jeśli chodzi o turbinyto tutaj wiatrak napędzany jest za pomocą spalin, które w silniku bez turbo do niczego już nie służą.

Zatem w przypadku turbodoładowania dodatkowe konie mechaniczne powstają z czegoś, co i tak nie będzie już nam do niczego potrzebne. Nie zabiera czegoś, co daje moc, ale coś co jest już całkowicie zbędne.